Monday, March 29, 2010

Sandal Yang Hilang

Pengalam menjejakkan kakiku di tanah haram sangat memberi kesan pada diriku sehingga ke hari ini.

Seperti hari-hari yang lain ketika aku berada di Mekah, aku sering pergi ke Masjidil Haram seorang diri. Walaupun ada kalanya aku pergi bersama keluarga.

Peristiwa ini terjadi pada tahun 2004 ketika aku menunaikan umrahku bersama keluargaku dan keluarga Pak Long. Ketika itu kami semua ingin menunaikan umrah setelah menjatuhkan niat di Tanaim.

Sesampainya kami di Masjidil Haram, adik pun berkata kepadaku, "Kak, marilah sama-sama letak kasut dalam satu plastic jadi tak hilang." Aku tidak menjawab walau sepatah pun padanya. Tetapi hanya Allah saja yang tahu bahawasanya aku menjawab di dalam hati. Kataku di dalam hati, "Buat apa nak letak dalam plastic selalu aku letak luar macamtu tak ada orang pun ambik. Macam bodoh jer nak letak dalam plastic."

Jadi semua orang letak dalam satu bag plastic yang sama kecuali aku. Setelah habis tawaf dan sa'i, aku pun bertahalul kemudian menunggu mereka sehingga selesai. Bila sampai di tempat di mana kasut ditempatkan, alangkah terkejutnya saya bila kasut semua orang ada kecuali kepunyaan saya. Sandal tu saya ingat lagi saya beli dengan harga $50 jenama Neckerman (kalau tak salah itulah ejaannya). Jadi, terpaksalah saya berkaki ayam bila pulang ke hotel.

Dari situ saya benar-benar melihat kebesaran Allah. Walaupun hanya kekata terbit di hati tanpa dilafazkan, Allah mengetahui.

Mak saya kata, "Takpelah halalkan jer. Anggap sebagai sedekah."

Dari sini baru membuat saya terfikir. Kita memang sesungguhnya tidak dapat selindung walau sedikitpun daripada Allah.

No comments:

Post a Comment