Sunday, March 28, 2010

Cinta....Kasih....Sayang...

Kepada siapakah harus kita curahkan cinta, kasih dan sayang kita? Pada saya, cinta kepada Allah kekal untuk selamanya. Cinta manusia, masa berada. Sebagai manusia, tidak saya nafikan kita memang memerlukan cinta manusia. Tapi sering cinta manusia itu menyakitkan.

Masih wujudkah cinta sejati selain daripada cinta dari ahli keluarga sendiri terutama kedua ibu-bapa kita? Alhamdulillah saya diberkati Allah dengan ibubapa dan adik yang sangat sayangkan saya. Terutama adik saya. Mungkin anda di luar sana juga mempunyai adik-beradik yang sifatnya seperti adik saya. Dia adalah contoh yang terbaik bahawasanya cinta keluarga adalah teramat penting.

Kalau kita katakan kita ada ramai kawan yang rapat dan sayangkan kita, ianya tetap berbeza dengan sayangnya keluarga pada kita. Kawan hanya wujud bila kita tersenyum gembira dan yang terpenting sekali financially stabilize. Ok let's be realistic about this. Dalam 10 antara kawan-kawan kita, ada ke yang betul-betul di antara mereka dengan sejujur hati ingin membantu kita. Tak kiralah bantuan dari segi apa sekalipun. Pada pendapat saya, TIDAK!

Keluarga terutama ibubapa kita, sanggup bersusah payah untuk kita. Bahkan tidak saya ragu-ragu menyatakan di sini jika nyawalah taruhan untuk kesenangan dan kebahgiaan kita, itulah yang akan mereka lakukan.

Subhanallah! Sungguh tidak ternilai kasih ibubapa kita. Sesungguhnya....jika kita himpunkan segala kemewahan di dunia ini dan berikan pada mereka sekalipun tidak akan cukup untuk membalas jasa yang mereka telah berikan dan cinta kasih sayang yang mereka limpahkan kepada kita.

Kasihilah keluarga melebihi kasih insan selain mereka.

1 comment:

  1. Kasih kepada Allah s.w.t kekal hingga ke akhir hayat..

    Kasih ibu-bapa tiada tolak bandingnya.. Pengorbanan yang dilakukan tiada gambaran..
    Kasih adik-beradik pertanda ikatan kuat kasih sayang sesama..

    Pada saya hanya tiga cinta yang senantiasa kekal dihati.. Kasih kepada Allah s.w.t, ibu-bapa & adik beradik..

    ReplyDelete